Client
Klant: CQM
Markt: consultancy
Werk: klantcase
CQM (Consultants in Quantitative Methods) in Eindhoven is een van Nederlands’ slimste bedrijven. Wiskundigen, econometristen, statistici en data scientists helpen de grootste organisaties van Nederland bij het oplossen en optimaliseren van complexe bedrijfsprocessen. Klanten zijn o.a. NS, ASML, Rijkswaterstaat, Philips en Albert Heijn. Ik schrijf klantcases voor CQM. Mijn opdracht: complexe cases begrijpelijk maken. Een van mijn specialismen.
Intro klantcase NS
Veiligheidsteams NS zijn daar waar het toe doet
Om de sociale veiligheid van treinreizigers en medewerkers te verhogen zet NS in op de efficiënte inzet van hun veiligheidsteams. Dit gebeurt onder het programma ‘Daar Zijn Waar Het Toe Doet’. Het doel is om de teams optimaal te plaatsen waar en wanneer ze het meest nodig zijn. CQM ondersteunt dit door inzichten, voorspellingen en een algoritme voor automatische planning te bieden, waarmee NS de sociale veiligheid effectief kan verbeteren.
Een veilige reis- en werkomgeving voor klanten en medewerkers is een hoge prioriteit voor NS. Maar ook NS ontkomt niet aan de verruwing in de maatschappij. Om de sociale veiligheid te kunnen blijven garanderen is het belangrijk dat NS nog beter weet waar en wanneer de veiligheidsteams het best kunnen worden ingezet. Het bedrijf heeft er een strategisch programma van gemaakt: Daar Zijn Waar Het Toe Doet (DZWHTD). ‘Op welke plekken en momenten willen we aanwezig zijn om te voorkomen dat er een sociaal onveilige omgeving ontstaat? En wat betekent dit voor onze processen, IT en mensen?’, zegt NS’ programmamanager Bart Bruins Slot (foto). ‘Om dit concreet te maken hebben we CQM gevraagd om te ondersteunen bij datagedreven inzichten.’
Datagedreven
‘NS is de laatste jaren steeds meer een datagedreven organisatie geworden’, zegt principal consultant Jacob Jan Paulus van CQM. ‘Alle databronnen zijn ondergebracht in één NS-datastructuur, het datafundament genoemd, waaruit data voor uiteenlopende doeleinden ontsloten kan worden. Om meer grip te krijgen op sociale veiligheid was het doel om ook dit thema meer datagedreven te maken. Tot nu toe deden regionale veiligheidsmanagers van NS aanvragen voor de inzet van veiligheidsteams vooral op basis van hun kennis en ervaring en de agenda van activiteiten in hun regio. Zij konden hierbij gemiddeld één week vooruitkijken. De aanvragen werden vervolgens toegekend door de planners op de landelijke NS-afdeling Veiligheid & Service. Deze ‘matchmaking’ gebeurde grotendeels handmatig. Voor NS en voor ons was direct duidelijk dat een meer datagedreven aanpak enorm veel verbeteringen zou brengen.’
(…)