Client
Klant: Hogeschool van Amsterdam (HvA)
Markt: onderwijs, Leven Lang Ontwikkelen (LLO)
Werk: subsidieaanvraag
Het begeleiden en schrijven van een subsidieaanvraag in het kader van de landelijke regeling LLO Katalysator voor het professionaliseren van het LLO-aanbod (Leven Lang Ontwikkelen) in de Metropoolregio Amsterdam. In opdracht van de Hogeschool van Amsterdam. Aanvraag geschreven en ingediend voor Bouwsteen 3 van de LLO Katalysator. Resultaat: subsidie verkregen.
Publieksvriendelijke samenvatting LLO Katalysator Bouwsteen 3
Servicecentrum LLO
Bureau voor professionalisering van Leven Lang Ontwikkelen
Ontwikkelingen in de samenleving en maatschappelijke transities zorgen ervoor dat de Nederlandse arbeidsmarkt snel en sterk verandert. In vrijwel alle sectoren, met name technische sectoren, is een groot tekort aan arbeidskrachten ontstaan. Daarnaast leiden snelle innovaties tot kennisachterstanden en competentieknelpunten bij werknemers en andere werkenden die een loopbaan in deze transitiesectoren overwegen. Alleen al de energietransitie in Noord-Holland zal jaarlijks leiden tot een vraag naar 12.000 fte, waarvan een deel hbo-geschoold. (Manifest Werken en Ontwikkelen 2030 Noord- Holland 2021).
De tekorten op de arbeidsmarkt kunnen we niet meer alleen invullen door mensen op te leiden via initieel voltijds- of deeltijdonderwijs (BA, MA, Ad). De grote arbeidsmarktopgave vraagt om flexibel opleiden. Uit onderzoek van Markteffect (2022) blijkt dat maar liefst 33% van alle professionals een (bij-)scholingswens heeft op hbo-niveau. Omscholers, opscholers en bijscholers hebben niet de tijd of mogelijkheden om langjarig naar school te gaan. Ook bij werkgevers is de urgentie groot om sneller goed geschoold personeel, soms vanuit andere sectoren, aan het werk te kunnen laten gaan.
Alle reden dus voor Hogeschool van Amsterdam (HvA) om nog steviger in te zetten op de overheidsambitie Leven Lang Ontwikkelen (LLO) en om een structureel aanbod van snellere, kortere, stapelbare, schaalbare, betaalbare en kwalitatief hoogwaardige leertrajecten mogelijk te maken. Het diploma is niet meer het eindpunt, maar het begin van een leven lang ontwikkelen: leren hoort erbij! Niet alleen als startkwalificatie, maar gedurende de hele loopbaan.