Woord

11 maart 2017By Paul Welling

Woorden zijn geweldig. Met woorden kun je alles doen. Verhalen vertellen, emoties overbrengen, mensen overtuigen, boos of blij maken. Je kunt er zelfs producten en bedrijven mee verkopen. Nog steeds wordt soms gezegd: een beeld zegt meer dan duizend woorden. Maar dit is niet waar. Zeker in deze digitale tijd kan één woord het verschil maken. Eén verkeerd woord op social media of apps kan relaties verbreken en reputaties vernietigen. Eén goed woord kan je juist geluk of succes brengen.

Waarom één woord het verschil kan maken? Omdat we in steeds kortere berichten onze boodschap overbrengen. Dan is élk woord belangrijk. Daarom is mijn uitdaging als tekstschrijver om de beste woorden voor mijn klant te kiezen. In dit Woordblog bespreek ik woorden die langskomen. Woorden die me verrassen, ontroeren, ergeren of inspireren. Die woorden verdienen in positieve of negatieve zin hun plek. Dus schrijf ik het hier. Want het woord is belangrijker dan ooit.

Enkelfout

14 maart 2017By Paul Welling

Ik moet als tekstschrijver natuurlijk geen taalfouten maken. Dus daar ben ik heel precies in. Maar gek genoeg stoor ik me veel minder aan taalfouten in berichten op apps en social media dan mijn vrienden of kinderen. Zij ergeren zich al snel aan mensen die bijvoorbeeld dt-fouten maken, terwijl ik denk: als de boodschap maar overkomt. Een goede taalbeheersing is voor het imago van professionele organisaties belangrijk, maar in de privésfeer maakt het wat mij betreft niet uit.

Toch is er één taalfout die me stoort: ‘de media is’. Enkelvoud in plaats van meervoud. Het woord ‘media’ is meervoud, maar wordt vaak als enkelvoud gebruikt, zelfs door journalisten. Weet u wie hiermee begon? Louis van Gaal. ‘De media schrijft maar wat’, zei hij. Hij herhaalde het enkelvoud in talloze interviews, en journalisten namen dit taalgebruik over. Dit gebeurt nu ook bij bijvoorbeeld ‘big data is’. Best belangrijk, omdat het onderwerp ‘big data’ hot is en in veel teksten terugkomt. Dus bedankt Louis! Nu kan ik elke keer aan mijn klant uitleggen dat ‘media’ en ‘data’ toch écht meervoud zijn. 🙂

Fissa

14 maart 2017By Paul Welling

Een van de grootste valkuilen voor tekstschrijvers is om straattaal te gebruiken. Je kent het wel: de klant wil een jong publiek bereiken en wil hen in hun taal aanspreken. De copywriter, die zelf geen 15 meer is, gebruikt dan woorden zoals cool, gaaf, vet of vet cool. En slaat hiermee meteen de plank mis. Jongeren vinden de campagne absoluut niet vet, cool of gaaf omdat zij inmiddels heel andere woorden onder elkaar gebruiken.

Telfort doet dit goed in hun commercials, omdat zij acteur Patrick Stoof op een onhandige manier trendy woorden laten uitspreken. Dit past bij de Telfort-commercials. Iedereen ziet dat Stoof een vergeefse poging doet om trendy te zijn, en dat dit niet lukt. Dus goed gedaan. Maar als je écht trendy wilt gaan is er maar één advies: vraag aan je zoon, dochter, neefje, nichtje, buurjongen of buurmeisje wat de apps en woorden zijn die hen écht bezighouden. Dan krijg je de juiste woorden.